Sincerehearts.nl :: Fatwa bekijken - Is het mogelijk om Allaah in een droom te zien of niet? (Fatwa nr. 4)

De vertaalbronnen van iedere fatwa staan onder de fataawa.
De koranverzen en profetische overleveringen in de tekst zijn een vertaling van de werkelijke uitspraken.
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Geloofsleer: Algemeen Nieuwe fatwa toevoegen
Stuk toevoegen
Is het mogelijk om Allaah in een droom te zien of niet? (Fatwa nr. 4) -
  Vorige fatwa :: Volgende fatwa
sazm BerichtGeplaatst: Za Dec 09, 2006 8:55 pm
Fatwanr. 4

Vraag:

Is het mogelijk om Allaah in een droom te zien of niet?

Antwoord:

Het is absoluut niet mogelijk om Allaah te zien in deze wereld. Het bewijs daarvoor is het feit dat Moesa, één van de grootste Boodschappers, zei: ‘O mijn Heer, Toon U aan mij.’ Allaah zei tegen hem: “‘Jij zult Mij nimmer (kunnen) zien, maar kijk naar de berg, als deze op zijn plaats blijft, dan zul je Mij zien.’ En toen zijn Heer zich aan de berg zichtbaar maakte, maakte Hij deze tot pulver.” Dus de berg brokkelde af in overstaan van Moesa terwijl hij ernaar keek, “En Moesa viel bewusteloos ter aarde.” Dus hij verloor het bewustzijn, omdat hij keek naar iets wat hij niet kon verdragen. “En toen hij weer bij bewustzijn was gekomen, zei hij: “Heilig bent U, ik wend mij berouwvol tot U en ik ben de eerste van de gelovigen.” (Citaten uit soerah Al-A’raf 7:143, interpretatie van de betekenis). Dus hij toonde berouw bij Allaah voor het stellen van zijn vraag, omdat hij vroeg om iets wat niet mogelijk was, en Allaah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Roept jullie Heer aan in nederigheid en (met) zachtheid. Voorwaar, Hij houdt niet van de overtreders.” (Soerah Al-A’raaf 7:55).

Allaah zien in deze wereld, wanneer iemand wakker is, is iets wat niet mogelijk is. Zelfs de Profeet heeft zijn Heer niet gezien op de nacht van de Mi’raaj (opstijging naar de hemel). Er werd aan hem gevraagd, “Heb je jouw Heer gezien?” Hij zei, “Ik zag Licht.” Volgens een andere overlevering: “Licht – hoe zou ik hem kunnen zien.” Dat wil zeggen: tussen Hem en mij was er een grote sluier van Licht. Dat blijkt uit de hadieth waarin de Profeet zei: “Zijn sluier is Licht en als Hij het verwijderd, zal de heerlijkheid (pracht) van Zijn Gelaat alles verbranden van Zijn schepping, zo ver als Zijn blik reikt.” Zijn zicht bereikt alles, en alles zou verbranden door dit onmetelijke Licht. Gebaseerd op het bovenstaande kunnen we dus zeggen dat het niet mogelijk is om Allaah te zien in deze wereld, terwijl je wakker bent.

Wat dromen betreft, kunnen we zeggen dat de Profeet zijn Heer zag in een droom, maar is het voor iemand anders mogelijk om Hem te zien? Het is overgeleverd dat Imam Ahmad (moge Allaah tevreden met hem zijn) zijn Heer zag en sommigen van de geleerden zeggen dat het mogelijk is. En Allaah weet het het best. Maar ik ben bang om een deur te openen voor Sufi sheikhs en anderen die zullen zeggen, “Ik zag mijn Heer vannacht en we praatten samen,” dan zal hij komen met mythes en leugens waar geen basis voor is. Ik denk dat het beter is om deze deur vanaf het begin gesloten te houden.

Liqaa’aat al-Baab il-Maftoeh 3/418 (Shaykh Muhammad ibn Saalih al-'Uthaymien)

Laatst aangepast door sazm op Do Jun 18, 2009 12:27 am; in totaal 2 keer bewerkt
Site Admin

Profiel bekijkenStuur privébericht Reageren met citaat
Berichten van afgelopen:   
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Geloofsleer: Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  

Er zullen inshaAllah met de tijd fatawa bijkomen.