Sincerehearts.nl :: Fatwa bekijken - Wat is de regelgeving omtrent een persoon die beweert 'ilmu l-ghayb (kennis van het ongeziene) te hebben?

De vertaalbronnen van iedere fatwa staan onder de fataawa.
De koranverzen en profetische overleveringen in de tekst zijn een vertaling van de werkelijke uitspraken.
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Geloofsleer: Algemeen Nieuwe fatwa toevoegen
Stuk toevoegen
Wat is de regelgeving omtrent een persoon die beweert 'ilmu l-ghayb (kennis van het ongeziene) te hebben? -
  Vorige fatwa :: Volgende fatwa
sazm BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2014 9:41 pm
Vraag: Wat is de regelgeving omtrent een persoon die beweert 'ilmu l-ghayb (kennis van het ongeziene) te hebben?

Antwoord: De regelgeving omtrent een persoon die beweert 'ilmu l-ghayb te hebben, is dat hij een Kaafir (ongelovige) is, omdat hij Allaah (عز وجل) heeft verloochend. Allaah (تعالى) heeft gezegd (in vertaling):

Zeg: Niemand in de hemelen en op aarde kent al-Ghayb (het ongeziene), behalve Allaah, en zij weten niet wanneer zij worden opgewekt. [an-Naml (27):65]

En als Allaah (عز وجل) Zijn Profeet Muhammad (صلى الله عليه وسلم) heeft bevolen om aan de mensen te verkondigen, dat niemand in de hemelen en op aarde al-ghayb (het ongeziene) kent, behalve Allaah (die boven de hemelen en boven Zijn troon is), dan heeft de persoon die beweert 'ilmu l-ghayb te hebben, Allaah (عز وجل) dus verloochend in deze zaak.

En we zeggen tegen hen, hoe is het mogelijk dat jullie al-ghayb kennen, terwijl de Profeet (صلى الله عليه وسلم) al-ghayb niet kende?! Zijn jullie ashraf (beter/nobeler), of (is) de Boodschapper (صلى الله عليه وسلم) (beter/nobeler)?! Indien zij zeggen dat zij beter (nobeler) zijn dan de Boodschapper (صلى الله عليه وسلم), dan zijn ze ongelovig door deze uitspraak. Als zij zeggen, hij is beter (nobeler), dan zeggen wij, waarom was al-ghayb (dan) verborgen voor hem, terwijl jullie die kennen?! En Allaah (عز وجل) heeft gezegd over Zichzelf (in vertaling):

De Kenner van al-Ghayb, en Hij maakt aan niemand Zijn Ghayb kenbaar, behalve aan een Boodschapper die Hij heeft gekozen (waarbij Hij hem informeert over al-ghayb zoveel als Hij wil). (tot het einde van de vers) [al-Jinn (72):26-27]

En deze tweede vers is een bewijs voor de Kufr (ongeloof) van een persoon die beweert 'ilmu l-ghayb te hebben, en Allaah (تعالى) heeft Zijn Profeet (صلى الله عليه وسلم) bevolen om aan de mensen te verkondigen, in Zijn woorden (in vertaling):

Zeg: Ik zeg jullie niet, dat ik de schatten van Allaah heb, noch (dat) ik al-Ghayb ken; noch zeg ik tegen jullie dat ik een engel ben. Ik volg slechts wat aan mij wordt geopenbaard [al-An'aam (6):50]

Fataawaa arkaan al-Islaam, vraag 14 (blz 40) - li fadielati sh-Shaykh Muhammad bin Saalih al-'Uthaymien

Arrow [http://sincerehearts.nl/boeken/FataawaaArkaanAlIslaamUthaymien.pdf]
Site Admin

Profiel bekijkenStuur privébericht Reageren met citaat
Berichten van afgelopen:   
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Geloofsleer: Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  

Er zullen inshaAllah met de tijd fatawa bijkomen.