Sincerehearts.nl :: Fatwa bekijken - Het bidden in een moskee waarin een graf ligt en de twijfels omtrent het graf van de profeet in de moskee in Madinah





De vertaalbronnen van iedere fatwa staan onder de fataawa.
De koranverzen en profetische overleveringen in de tekst zijn een vertaling van de werkelijke uitspraken.
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Geloofsleer: Algemeen Nieuwe fatwa toevoegen
Stuk toevoegen
Het bidden in een moskee waarin een graf ligt en de twijfels omtrent het graf van de profeet in de moskee in Madinah -
  Vorige fatwa :: Volgende fatwa
sazm BerichtGeplaatst: Ma Feb 03, 2020 12:34 am
Ash-Shaykh Muhammad bin Saalih al-‘Uthaymien werd gevraagd over het bidden in een moskee die een graf bevat.

Hij antwoordde:

Het bidden in een moskee waarin een graf ligt, valt onder een van de volgende twee categorieën:

1 – Het graf lag daar voordat de moskee er was en was de moskee dus gebouwd boven het graf. Het is essentieel (verplicht) dat deze moskee vermeden wordt en dat men daar niet bidt. Degene die het heeft gebouwd, dient deze (moskee) te slopen, indien hij dat niet doet, dan dient de moslimleider het te slopen.

2 – De moskee was er vóór het graf en de dode was er (dus) begraven nadat de moskee was gebouwd. In dat geval dient het graf opgegraven te worden, (de resten van) de dode verwijderd te worden en begraven te worden met de mensen (op de begraafplaats).

Wat het bidden in zo’n moskee betreft, dan is dat toegestaan zolang het graf niet vóór de aanbidder (degene die as-Salaah verricht) ligt, aangezien de profeet sallallaahu 3alayhi wassallam het heeft verboden om te bidden richting de graven.

Wat het graf van de profeet betreft, welke is opgenomen in zijn moskee, dan is het bekend dat de moskee van de profeet vóór zijn dood was gebouwd en (dus) niet was gebouwd boven zijn graf. Het is ook bekend, dat de profeet niet was begraven in de moskee, maar dat hij was begraven in zijn huis, welke apart was van de moskee. Ten tijde van (de Khalief) al-Walied bin ‘Abdulmalik, schreef (al-Walied) een brief aan zijn gouverneur, ‘Umar bin ‘Abdul’aziez, in Madinah in 88 nH. Hij beval hem om de kamers van de vrouwen van de Profeet toe te voegen aan de moskee van de Profeet (en deze dus uit te breiden). ‘Umar verzamelde de vooraanstaanden en fuqahaa en las de brief van de amier al-mu-minien al-Walied aan hen voor. Dit zorgde voor onrust onder hen en zij zeiden: “Laat het zoals het is, dat is beter.” En het was overgeleverd dat Sa’ied bin al-Musayyib het afkeurde dat de kamer van ‘Aa-ishah zou worden opgenomen in de moskee, alsof hij vreesde dat de graf (van de profeet) zou worden genomen als een plek van aanbidding (masjid).

‘Umar schreef een brief aan al-Walied die dat (het voorgaande) verduidelijkte, (maar) al-Walied beval hem om zijn instructies uit te voeren, dus had ‘Umar geen andere keuze. Dus je ziet dat het graf van de Profeet niet was geplaatst in de moskee, noch was de moskee er bovenop gebouwd. Er zijn dus geen argumenten voor degenen die dit proberen te gebruiken als bewijs, dat mensen begraven mogen worden in moskee’s of dat moskee’s gebouwd mogen worden boven graven.


En het is bewezen dat de Profeet heeft gezegd:

لعنة الله على اليهود والنصارى اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد

“De vloek van Allaah zij op de Joden en de Christenen, zij hebben de graven van hun profeten genomen als masaajid (plaatsen van aanbidding).”

Hij zei dat terwijl hij aan het sterven was, als waarschuwing aan zijn Ummah (gemeenschap) tegen het doen van hetgeen zij (de Joden en de Christenen) deden. Toen Umm Salamah hem vertelde over een kerk die ze had gezien in al-Habashah (Ethiopië) en de afbeeldingen die het bevatte, zei hij:

أولئك إذا مات فيهم الرجل الصالح ، أو العبد الصالح بنوا على قبره مسجداً ، أولئك شرار الخلق عند الله

“Die mensen bouwden, wanneer een rechtgeaarde man (of dienaar) onder hen stierf, een masjid (plaats van aanbidding) boven zijn graf. Zij zijn de slechtste der schepping bij Allaah.” En het was overgeleverd van ibn Mas’oed dat de profeet zei:

إن مِن شرار الناس مَن تدركهم الساعة وهم أحياء ، والذين يتخذون من القبور مساجد

“Van onder de slechtste mensen die zullen leven wanneer het Uur aanbreekt, zijn degenen die graven nemen als masaajid (plaatsen van aanbidding).” [Overgeleverd door Imaam Ahmed met een sanad (keten) die jayyid (goed) is]

De gelovige zou de wegen van de Joden en Christenen niet moeten willen volgen en niet van onder de slechtsten der schepping moeten willen zijn.

Majmoe’ Fataawaa ash-Shaykh Ibn ‘Uthaymien 12/ nr. 292

[noot vertaler: Er is dus een verbod op het bouwen van masaajid boven graven en het aanbidden van Allaah daar, hoe zit het dan met het aanbidden van de graven in de masaajid? Er is geen twijfel over, dat dit nog erger is en ash-shirk al-akbar, de shirk die iemand uit de religie doet treden]

Arrow

سئل الشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله عن حكم الصلاة في مسجد فيه قبر ؟

فأجاب :

" الصلاة في مسجد فيه قبر على نوعين :

الأول : أن يكون القبر سابقاً على المسجد ، بحيث يبنى المسجد على القبر ، فالواجب هجر هذا المسجد وعدم الصلاة فيه ، وعلى من بناه أن يهدمه ، فإن لم يفعل وجب على ولي أمر المسلمين أن يهدمه .

والنوع الثاني : أن يكون المسجد سابقاً على القبر ، بحيث يدفن الميت فيه بعد بناء المسجد ، فالواجب نبش القبر ، وإخراج الميت منه ، ودفنه مع الناس .

وأما المسجد فتجوز الصلاة فيه بشرط أن لا يكون القبر أمام المصلي ، لأن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن الصلاة إلى القبور .

أما قبر النبي صلى الله عليه وسلم الذي شمله المسجد النبوي فمن المعلوم أن مسجد النبي صلى الله عليه وسلم بُنِيَ قبل موته فلم يُبْنَ على القبر ، ومن المعلوم أيضاً أن النبي صلى الله عليه وسلم لم يدفن فيه ، وإنما دفن في بيته المنفصل عن المسجد ، وفي عهد الوليد بن عبد الملك كتب إلى أميره على المدينة وهو عمر بن عبد العزيز في سنة 88 من الهجرة أن يهدم المسجد النبوي ويضيف إليه حجر زوجات النبي صلى الله عليه وسلم ، فجمع عمر وجوه الناس والفقهاء وقرأ عليهم كتاب أمير المؤمنين الوليد فشق عليهم ذلك ، وقالوا : تَرْكُها على حالها أدعى للعبرة ، ويحكى أن سعيد بن المسيب أنكر إدخال حجرة عائشة ، كأنه خشي أن يتخذ القبر مسجداً فكتب عمر بذلك إلى الوليد فأرسل الوليد إليه يأمره بالتنفيذ فلم يكن لعمر بُدٌّ من ذلك ، فأنت ترى أن قبر النبي صلى الله عليه وسلم لم يوضع في المسجد ، ولم يُبْنَ عليه المسجد ، فلا حجة فيه لمحتج على الدفن في المساجد أو بنائها على القبور ، وقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : " لعنة الله على اليهود والنصارى اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد " ، قال ذلك وهو في سياق الموت تحذيراً لأمته مما صنع هؤلاء ، ولما ذكرت له أم سلمة رضي الله عنها كنيسة رأتها في أرض الحبشة وما فيها من الصور قال : " أولئك إذا مات فيهم الرجل الصالح ، أو العبد الصالح بنوا على قبره مسجداً ، أولئك شرار الخلق عند الله " ، وعن ابن مسعود رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " إن مِن شرار الناس مَن تدركهم الساعة وهم أحياء ، والذين يتخذون من القبور مساجد " أخرجه الإمام أحمد بسند جيد .

والمؤمن لا يرضى أن يسلك مسلك اليهود والنصارى ، ولا أن يكون من شرار الخلق . مجموع فتاوى الشيخ ابن عثيمين
12/السؤال رقم 292

Site Admin



Geregistreerd op: 09 Nov 2006
Berichten: 138

Profiel bekijkenStuur privébericht Reageren met citaat
Berichten van afgelopen:   
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Geloofsleer: Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  


Er zullen inshaAllah met de tijd fatawa bijkomen.

Powered by phpBB
Changed -Jasidogdotcom template v.1.0.4- by Sazm

Sincere Hearts