Sincerehearts.nl :: Fatwa bekijken - Het verhogen van de prijs bij een uitgestelde betaling of een betaling in termijnen





De vertaalbronnen van iedere fatwa staan onder de fataawa.
De koranverzen en profetische overleveringen in de tekst zijn een vertaling van de werkelijke uitspraken.
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Transacties Nieuwe fatwa toevoegen
Stuk toevoegen
Het verhogen van de prijs bij een uitgestelde betaling of een betaling in termijnen -
  Vorige fatwa :: Volgende fatwa
sazm BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 12:06 am
Shaykh Ibn Baaz werd gevraagd over de regelgeving omtrent het verhogen van de prijs in ruil voor een uitgestelde betaling, hij zei:

Er is niks mis met deze transactie, omdat een directe betaling (i.e. ter plekke) voor het product anders is dan een uitgestelde (betaling). En de moslims doen nog steeds zulke transacties en dit is als een consensus (van hen) dat het toegestaan is. Een aantal geleerden hadden een uitzonderlijke (i.e. vreemde) mening en zeiden dat het niet toegestaan is om de prijs te verhogen bij een uitgestelde betaling en zij dachten dat het een vorm van Ribaa (rente) was, echter is dit een ongefundeerde mening. Het is helemaal geen vorm van Ribaa, want wanneer de handelaar het product verkoopt tegen uitgestelde betaling, dan stemt hij in met het uitstel (van betaling) zodat hij zijn voordeel kan halen uit de verhoging (van de prijs). En de koper stemt in met de verhoging (van de prijs), zodat hij zijn tijd kan nemen (in het terugbetalen van het bedrag) en omdat hij niet in staat is om het bedrag direct (i.e. ter plekke) te betalen. Dus beiden hebben voordeel van de transactie.

En het is bewezen van de Profeet (sallallaahu ‘alayhi wassallam), (een overlevering) welke verduidelijkt dat dat toegestaan is. En dat is, dat hij ‘Abdullaah bin ‘Amr bin al-‘Aas (radiyallaahu ‘anhumaa) beval om een leger te bevoorraden (i.e. uit te rusten) en hij kocht één kameel voor twee kamelen, die op een latere datum zouden worden geleverd.

Verder valt deze transactie onder de algemene betekenis van de uitspraak van Allaah (subhaanah):

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ

“O jullie die geloven, wanneer jullie een lening afsluiten (oftewel een schuld aangaan) tot een vastgestelde tijd, leg deze dan schriftelijk vast…” [al-Baqarah 2:282]

Deze transactie is een van de toegestane vormen van schuld die onder de genoemde vers vallen en het is (tevens) verwant aan bay’ as-salam.

Fataawaa Islamiyyah 2/331

----------
[Noot 1: Ook als bewijs voor uitgestelde betaling bijvoorbeeld:

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اشْتَرَى طَعَامًا مِنْ يَهُودِيٍّ إِلَى أَجَلٍ وَرَهَنَهُ دِرْعًا مِنْ حَدِيدٍ

Van ’Aa-ishah (radiyallaahu ‘anhaa) dat de profeet (sallallaahu ‘alayhi wassallam) voedsel kocht van een Jood, waarvoor hij later zou betalen en hij gaf een ijzeren schild als onderpand. [Al-bukhaari (2068) en Muslim (1603)]

[Noot 2: Alle 4 de madhaahib (wetscholen) bevestigen tevens dat dit toegestaan is. Verder hebben geleerden verduidelijkt dat het in termijnen betalen in principe ook een uitgestelde betaling is, maar dan verdeeld over verschillende termijnen. Er zou dus geen verschil zijn tussen de regelgeving van de uitgestelde betaling waarbij het bedrag in 1 keer betaald zal worden en wanneer het bedrag betaald wordt in termijnen. En de volgende hadieth verduidelijkt ook, dat het toegestaan is om in termijnen te betalen:

وروى البخاري (2168) عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: جَاءَتْنِي بَرِيرَةُ فَقَالَتْ كَاتَبْتُ أَهْلِي عَلَى تِسْعِ أَوَاقٍ فِي كُلِّ عَامٍ وَقِيَّةٌ

Al-Bukhaari (2168) heeft overgeleverd dat ‘Aa-ishah (radiyallaahu ‘anhaa) heeft gezegd: Barierah kwam naar mij toe en zei: “Ik had een vrijlatingscontract opgesteld met mijn meester (of eigenaar), waarin staat dat ik 9 awaaq (mv. van waqiyyah) moet betalen, ieder jaar 1 waqiyyah (dus in termijnen)]

Arrow

سئل الشيخ ابن باز عن حكم الزيادة في الثمن مقابل الأجل فقال

إن هذه المعاملة لا بأس بها لأن بيع النقد غير التأجيل ، ولم يزل المسلمون يستعملون مثل هذه المعاملة وهو كالإجماع منهم على جوازها ، وقد شذ بعض أهل العلم فمنع الزيادة لأجل الأجل وظن ذلك من الربا وهو قول لا وجه له وليس من الربا في شيء لأن التاجر حين باع السلعة إلى أجل إنما وافق على التأجيل من أجل انتفاعه بالزيادة والمشتري إنما رضي بالزيادة من أجل المهلة وعجزه عن تسليم الثمن نقداً ، فكلاهما منتفع بهذه المعاملة ، وقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم ما يدل على جواز ذلك وذلك أنه صلى الله عليه وسلم أمر عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما أن يجهز جيشاً فكان يشتري البعير بالبعيرين إلى أجل ، ثم هذه المعاملة تدخل في عموم قول الله سبحانه : (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ) البقرة/282 .

وهذه المعاملة من المداينات الجائزة الداخلة في الآية المذكورة وهي من جنس معاملة بيع السلم . . . اهـ فتاوى إسلامية 2/331
Site Admin



Geregistreerd op: 09 Nov 2006
Berichten: 138

Profiel bekijkenStuur privébericht Reageren met citaat
Berichten van afgelopen:   
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Transacties Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  


Er zullen inshaAllah met de tijd fatawa bijkomen.

Powered by phpBB
Changed -Jasidogdotcom template v.1.0.4- by Sazm

Sincere Hearts