Sincerehearts.nl :: Fatwa bekijken - Wanneer wordt een reis beschouwt alszijnde een reis en mag je gebruik maken van de concessies van het reizen





De vertaalbronnen van iedere fatwa staan onder de fataawa.
De koranverzen en profetische overleveringen in de tekst zijn een vertaling van de werkelijke uitspraken.
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Verschillende onderwerpen Nieuwe fatwa toevoegen
Stuk toevoegen
Wanneer wordt een reis beschouwt alszijnde een reis en mag je gebruik maken van de concessies van het reizen -
  Vorige fatwa :: Volgende fatwa
sazm BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2012 9:55 am
De reis waarbij de concessies (tegemoetkomingen) voor de reiziger gelden is dat wat volgens de gewoonte wordt beschouwd alszijnde een reis, en de afstand die daarmee gepaard gaat is ongeveer 80 km. Indien een persoon deze afstand of meer reist, dan mag hij gebruik maken van de concessies die gelden bij het reizen, zoals het vegen over de sokken gedurende drie dagen en nachten, het samenvoegen en verkorten van gebeden en het niet vasten gedurende (de maand) Ramadaan. Indien de reiziger de intentie heeft om meer dan vier dagen in de stad te verblijven, dan mag hij geen gebruik maken van de concessies van het reizen, maar indien hij de intentie heeft om vier dagen of minder te blijven, dan mag hij gebruik maken van die concessies. De reiziger die in de stad verblijft, maar niet weet wanneer zijn verblijf daar zal eindigen en geen tijdslimiet heeft vastgesteld voor zijn verblijf daar, mag gebruik maken van de concessies van het reizen zelfs als dat voor een lange periode is. Er is (verder) geen verschil tussen het reizen over land of zee.

Fataawaa al-Lajnah al-Daa’imah (8/99)


Volgens sommige geleerden, moge Allaah hen genadig zijn, is het zo dat het reizen wordt gedefinieerd door een afstand tussen 81 en 83 km of meer. Sommigen denken dat reizen wordt gedefinieerd door 'urf (plaatselijke gewoonte), dus wat volgens de gewoonte wordt beschouwd als reizen is reizen, zelfs als het naar een plaats dichtbij is, en wat niet wordt beschouwd alszijnde een reis (i.e. het wordt geen reis genoemd) is geen reis. Dit was de visie die werd geprefereerd door Shaykh ul-Islaam bin Taymiyyah, moge Allaah hem genadig zijn, en het is correcter vanuit het oogpunt van het bewijs (daleel), maar het is moeilijk toe te passen, omdat een persoon een rit als reis zou kunnen beschouwen terwijl dat bij iemand anders niet zo is. De definitie die is gebaseerd op afstand, is preciezer en duidelijker voor mensen. Indien men het eens is dat een (bepaalde) rit valt onder reizen, gebaseerd op zowel de afstand als 'urf, dan is er geen discussie nodig. Indien er een verschil is tussen afstand en 'urf, dan zou een persoon moeten handelen naar hetgeen veilig is.

I’laam al-Musaafirien bi ba’d aadaab wa ahkaam as-Safar wa maa yagus al-Mallaahien al-Jawwiyyien. Shaykh Muhammad bin Saalih al-‘Uthaymien, p. 5



Arrow

السفر الذي يشرع فيه الترخيص برخص السفر هو ما اعتبر سفراً عرفاً ، ومقداره على سبيل التقريب مسافة ثمانين كيلو متراً، فمن سافر لقطع هذه المسافة فأكثر فله أن يترخص برخص السفر من المسح على الخفين ثلاثة أيام بلياليهن ، والجمع والقصر ، والفطر في رمضان . وهذا المسافر إذا نوى الإقامة ببلد أكثر من أربعة أيام فإنه لا يترخص برخص السفر ، وإذا نوى الإقامة أربعة أيام فما دونها فإنه يترخص برخص السفر . والمسافر الذي يقيم ببلد ولكنه لا يدري متى تنقضي حاجته ولم يحدد زمناً معيناً للإقامة فإنه يترخص برخص السفر ولو طالت المدة ، ولا فرق بين السفر في البر والبحر " انتهى .

فتاوى اللجنة الدائمة (8/99)

يرى بعض العلماء رحمهم الله أنَّ السفر مُقيَّدٌ بالمسافة وهي بين "81" إلى " 83" كيلو ، ويرى بعضهم أنَّ الســفر بالعُرْف ، فما جرَت العادة بأنَّه سفَر فهو سفر وإنْ قَرُب وما لم تَجْرِ العادة بأنَّه سفرٌ أي لا يُسمِّيه النَّـاس سفَـراً فليس بسفــر، وهذا الــذي اختـاره شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله وهـو أصحُّ من حيثُ الدَّليــل ، لكنَّه صعبٌ من حيثُ التطبيقُ إذْ إنَّ بعضَ النَّاس قد يرى هذا سفراً والآخَر لا يراه سفراً ، لكن تحديد المسافة أضبَطُ وأبْيَنُ للناس ، ومتى ما اجتمع أنْ يكون هذا السفر سفراً بالمسافة وبالعرف فلا إشكال وإذا اختلفَت المسافة والعُرْف فيَعمل الإنسان بالأحْوط .

إعلام المسافرين ببعض آداب وأحكام السفر وما يخص الملاحين الجويين لفضيلة الشيخ محمد بن صالح العثيمين ص5.
Site Admin



Geregistreerd op: 09 Nov 2006
Berichten: 138

Profiel bekijkenStuur privébericht Reageren met citaat
Berichten van afgelopen:   
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Verschillende onderwerpen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  


Er zullen inshaAllah met de tijd fatawa bijkomen.

Powered by phpBB
Changed -Jasidogdotcom template v.1.0.4- by Sazm

Sincere Hearts