Het bijeenkomen om te condoleren (i.e. condoleance bijeenkomsten) is makroeh (afgekeurd) zoals is aangegeven door vele geleerden. Sommigen hebben zelfs aangegeven dat het bid'ah (een innovatie binnen de religie) is. Daarom sporen we onze moslimbroeders aan om dat niet te doen, dus niet (ergens) te zitten om vervolgens gecondoleerd te worden door mensen.
Ten eerste - omdat dat niet de weg van de Profeet (salallaahoe 'alayhi wassalam) en de Sahaabah was.
Ten tweede - omdat het is, alsof deze persoon die thuis (of elders) zit en mensen verwacht, zegt, 'O mensen, ik ben getroffen door een ramp, kom mij dus troosten', en dit past een wijze man niet. Echter zou degene die getroffen is, geduldig moeten zijn en het moeten verdragen, zonder impliciet of expliciet tegen de mensen te zeggen, kom en troost mij.
Ten derde - Sommige mensen zouden naar extremen kunnen gaan als het gaat om deze bijeenkomsten, zodat het net huwelijksfeesten worden. Je komt langs sommige (van deze) in sommige buurten en ziet (dan) een huis wat is verlicht met elektrische lichten, waarbij de deuren open staan, stoelen en banken zijn klaargezet, en mensen komen en gaan, alsof ze op een huwelijksfeest zijn. Dit is zonder twijfel niet van de Sunnah, echter is het zeer zeker tegengesteld aan de Sunnah, en het zorgt ervoor dat mensen zich proberen te troosten met deze activiteiten, en niet door te hopen op beloning en het geduldig te verdragen, aangezien dit niet meer dan fysieke activiteiten zijn. Echter zou het huis moeten blijven zoals het was en de mensen zouden moeten zijn zoals ze waren. En zij zouden het met geduld moeten verdragen en mekaar moeten aansporen om geduldig te zijn, dat is de Sunnah. Daarom, toen het nieuws van de dood van Ja'far bin Abi Taalib (radyallaahoe 'anhoe) kwam, zei de Profeet:
اصنعوا لآل جعفر طعاماً , فقد أتاهم ما يشغلهم
"Maak voedsel voor de familie van Ja'far, want er is hen iets overkomen wat hen bezig houdt." Hij zei niet: ga naar hen toe, kom bijeen met hen en eet met hen, hij zei echter: "Maak voedsel voor de familie van Ja'far, want er is hen iets overkomen wat hen bezig houdt.", dus (afleid) van het maken van voedsel. Want hoe sterk mensen ook zijn, zij zullen ontdaan (droevig) zijn, vooral als het een groot ongeval betreft. Maar als de mensen samenkomen, er voedsel wordt aangeboden en gestuurd naar hen, of zij het zelf maken; dan beschouwden de Sahaabah het maken van voedel en het bijeenkomen van de mensen om het te nuttigen als een vorm van niyaahah (weeklagen voor de overledene).
Daarom zeggen we tegen onze broeders: wees mild voor jullie zelf en belast jullie zelf niet met deze daden, die jullie alleen zullen vermederen in bid'ah, (datgene) wat niet bekend was ten tijde van de Profeet, of ten tijde van zijn metgezellen. Wij zeggen deze woorden, en zeggen het tegen degenen die deze (woorden) horen: Indien je iets kent vanuit de Sunnah van de Boodschapper die dit ondersteunt, vertel het ons dan, wij zullen dat waarderen en opvolgen. Maar indien je geen enkel bewijs hebt, waarom introduceer je dan iets wat niet was gedaan door de Boodschapper en zijn metgezellen? Heb je niet gehoord, dat de Boodschapper heef gezegd:
عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي , تمسكوا بها , وعضوا عليها بالنواجذ , وإياكم ومحدثات الأمور
"Houdt vast aan mijn Sunnah en de sunnah van de rechtgeleide khaliefen na mij. Houdt eraan vast (volg dat) en houdt eraan vast met de kiezen, en pas op voor nieuw-uitgevonden zaken."
Uit: Fataawaa Noer 'alaa d-darb, Shaykh Muhammad bin Saalih al-'Uthaymien
[Noot van SH: En dan doen zich tegenwoordig ook nog eens verschillende bid'ah-praktijken voor op dit soort condoleance bijeenkomsten; zoals het reciteren van al-Faatihah wanneer mensen binnenkomen, het opzetten van qur'aan recitaties, en meer zaken die niet bekend waren ten tijde van de Profeet en de Sahaabah.]
الاجتماع للتعزية مكروهٌ , كما صرح بذلك كثيرٌ من العلماء , بل أطلق بعضهم عليه أنه بدعة , لذلك نحث إخواننا المسلمين على أن لا يفعلوا ذلك , أي أن لا يجلسوا للتعزية يستقبلون الناس .
أولاً : لأن ذلك لم يكن من هدي النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم ولا من هدي أصحابه .
وثانياً : أن لسان حال هذا الجالس الذي فتح بابه للناس , كأنه يقول : يا أيها الناس , ائتوا إليّ فإني مصابٌ فعزوني , وهذا أمرٌ لا يليق بالعاقل , بل الإنسان المصاب ينبغي له أن يتصبر ويتحمل دون أن يقول للناس بلسان الحال أو لسان المقال تعالوا عزوني .
وثالثاً : أن هذه المجالس قد بالغ فيها بعض الناس حتى أصبحوا يجعلونها كأنها حفل زواج , تمر في بعض المناطق فترى البيت مضاءً بقناديل الكهرباء , مفتوح الباب , قد بسط بالرمل أو بالفرش وبالكراسي , والناس هذا داخلٌ وهذا خارج وكأنهم في محفل عرس , وهذا لا شك أنه ليس من السنة , بل إنه خلاف السنة قطعاً , بل إنه يجعل الناس يحسون بهذه الأمور إحساساً ظاهرياً بدنياً , يريدون أن يسلوا أنفسهم بهذه المظاهر فقط , لا برجاء الثواب وتحمل الصبر , لأن هذه عبارة عن سرورٍ ظاهري جسدي فقط , لكن إذا بقي البيت على ما هو عليه وبقي أهلهم على ما هم عليه وتصابروا فيما بينهم وحث بعضهم بعضاً على الصبر , كان هذا هو السنة , ولهذا لما جاء نعي جعفر بن أبي طالب رضي الله عنه قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( اصنعوا لآل جعفر طعاماً , فقد أتاهم ما يشغلهم ) ولم يقل : " واذهبوا إليهم , واجتمعوا إليهم , وكلوا معهم " إنما قال : ( اصنعوا لآل جعفر طعاماً , فقد أتاهم ما يشغلهم ) يعني عن صنع الطعام , لأن النفوس مهما بلغت لا بد أن تتكدر , ولا سيما إذا كان المصاب جللاً عظيماً , لكن كون الناس يجتمعون وتصنع الولائم وتبعث إليهم أو ربما يصنعونها هم , فإن الصحابة يعدون صنع الطعام واجتماع الناس إليه من النياحة .
ولهذا نقول لإخواننا : خففوا على أنفسكم , لا تكلفوها مثل هذه الأعمال التي لا تزيدكم إلا إيغالاً في البدعة التي لم تكن معروفة في عهد النبي صلى الله عليه وسلم ولا في عهد أصحابه , ونحن نقول هذا الكلام , ونقول لمن سمعه : إذا كان عندك شيء من سنة الرسول عليه الصلاة والسلام يؤيد هذا فأهده إلينا , وأنت مشكورٌ على ذلك , ونحن بحول الله سننقاد له , أما إذا لم يكن عندك شيء فلماذا تحدث أمراً لم يصنعه الرسول عليه الصلاة والسلام ولا أصحابه ؟! ألم تسمع قول الرسول عليه الصلاة والسلام : ( عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي , تمسكوا بها , وعضوا عليها بالنواجذ , وإياكم ومحدثات الأمور )
فضيلة الشيخ محمد بن صالح العثيمين "فتاوى نور على الدرب"
|
|
Site Admin
Geregistreerd op: 09 Nov 2006
Berichten: 138
|