Sincerehearts.nl :: Fatwa bekijken - Het drinken van alcohol-vrij bier (uit Saudi Arabië)





De vertaalbronnen van iedere fatwa staan onder de fataawa.
De koranverzen en profetische overleveringen in de tekst zijn een vertaling van de werkelijke uitspraken.
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Verschillende onderwerpen Nieuwe fatwa toevoegen
Stuk toevoegen
Het drinken van alcohol-vrij bier (uit Saudi Arabië) -
  Vorige fatwa :: Volgende fatwa
sazm BerichtGeplaatst: Di Mrt 27, 2012 11:24 am
Shaykh al-'Uthaymien heeft gezegd:

De bier die op onze marktplaatsen (in Saudi Arabië) wordt verkocht is (allemaal) halaal, dat is onderzocht door de ambtenaren en het is volledig alcohol-vrij. De basisprincipe betreffende alle soorten voedsel, drank en kleding is, dat deze toegestaan zijn totdat (het) bewijs is gevestigd dat deze haraam zijn. Allaah zegt (in vertaling):

Hij is het, Die voor jullie alles wat op aarde is heeft geschapen...
[al-Baqarah (2):29]

Indien iemand dus zegt, deze drank is haraam, en deze voedsel is haraam, of dit kledingstuk is haraam, zeg dan tegen hem, lever jouw bewijs. Indien hij bewijs levert, dan dienen we ons te houden aan hetgeen wordt vermeldt in het bewijs. Indien hij geen bewijs levert, dan dienen zijn woorden te worden verworpen, omdat Allaah zegt (in vertaling):

Hij is het, Die voor jullie alles wat op aarde is heeft geschapen... [al-Baqarah (2):29]

Allaah heeft alles op deze wereld voor ons geschapen. Deze algemene betekenis, wordt bevestigd door het woord jamie'an (hier "alles"). En Allaah zegt (in vertaling):

terwijl Hij jullie in detail heeft uitgelegd wat jullie verboden is [al-An'aam (6):119]

Indien iets dus haraam is, dan zou er een duidelijke en gedetailleerde aanduiding (bewijs) moeten zijn dat het haraam is. Indien zulk bewijs ontbreekt, dan is het (dus) niet haraam. De bier die men kan vinden op onze marktplaatsen, hier in het land van de haramayn (i.e. Saudi Arabië), is (allemaal) halaal en daar is geen twijfel over in-shaa-Allaah.

Wij geloven niet dat iedere hoeveelheid alcohol in een produkt, dat dat het (produkt) haraam maakt. Echter is het zo, dat indien iets (i.e. een produkt) een bepaald percentage alcohol bevat, waardoor de persoon dronken zal worden indien hij het drinkt, dat het dan haraam is. Maar indien de hoeveelheid (alcohol in het produkt) klein is en het helemaal geen effect heeft, dan is het halaal.

Sommige mensen denken dat de woorden van de Profeet (salallaahoe 'alayhi wassalam), "Wat in grote hoeveelheden bedwelmt, een kleine hoeveelheid daarvan is haraam", betekenen, dat indien een kleine percentage van een bedwelmende middel wordt vermengd met een grote hoeveelheid substantie wat niet bedwelmt, dat het dan haraam is. Dit is een verkeerd begrip van de hadieth. "Wat in grote hoeveelheden bedwelmt, een kleine hoeveelheid daarvan is haraam" betekent, dat indien een grote hoeveelheid van iets dronkenschap veroorzaakt (i.e. bedwelmt), en een kleine hoeveelheid van datgene geen dronkenschap veroorzaakt, dan is zowel een grote hoeveelheid als een kleine hoeveelheid haraam. Dit omdat je een kleine hoeveelheid zou kunnen drinken, wat geen dronkenschap veroorzaakt, (maar) je vervolgens verleid zou kunnen worden om meer te drinken en (vervolgens) bedwelmd raakt. Maar indien iets is vermengd met alcohol, maar de alcohol een kleine hoeveelheid is en het helemaal geen effect heeft, dan is het halaal en valt het niet onder de regelgeving van deze hadieth.

al-Baab al-Maftoeh 3/381-382


Arrow

قال الشيخ ابن عثيمين :

" البيرة الموجودة في أسواقنا كلها حلال ، لأنها مفحوصة من قبل المسئولين ، وخالية من الكحول تماماً والأصل في كل مطعوم ومشروب وملبوس الأصل فيه الحل ، حتى يقوم الدليل على أنه حرام ، لقوله الله تعالى : ( هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ) البقرة / 29 ، فأي إنسان يقول : هذا الشراب حرام أو هذا الطعام حرام أو هذا اللباس حرام قل له : هات الدليل ، فإن جاء بدليل فالعمل على ما يقتضيه الدليل ، وإن لم يأت بدليل فقوله مردود عليه ، لأن الله عز وجل يقول : ( هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ) البقرة /29 . كل ما في الأرض خلقه الله لنا وأكّد هذا العموم بقوله جمعياً . وقال تعالى : ( وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ ) الأنعام /119

فالشيء المحرم لابد أن يكون مفصلاً معروفاً تحريمه فما لم يكن كذلك فليس بحرام ، فالبيرة الموجودة في أسواقنا هنا في بلاد الحرمين كلها حلال ولا إشكال فيها إن شاء الله

ولا تظن أن أي نسبة من الخمر تكون في شيء تجعله حراماً بل النسبة إذا كانت تؤثر بحيث إذا شرب الإنسان من هذا المختلط بالخمر سكر صار حرماً أما إذا كانت نسبة ضئيلة تضاءلت وانمحى أثرها ولم تؤثر فإنه يكون حلالاًَ .

وقد ظن بعض الناس أن قول الرسول صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( مَا أَسْكَرَ كَثِيرُهُ فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ ) . أن معناه ما خلط بيسير فهو حرام ولو كان كثيراً ، وهذا فهم خاطئ فالحديث : ما أسكر كثيرة فقليله حرام ، يعني أن الشيء الذي إذا أكثرت منه حصل السكر ، وإذا خففت منه لم يحصل السكر ، يكون القليل والكثير حراماً ، لأنك ربما تشرب القليل الذي لا يسكر ، ثم تدعوك نفسك إلى أن تكثر فتسكر ، وأما ما اختلط بمسكر ونسبة المسكر فيه قليلة لا تؤثر فهذا حلال ولا يدخل في الحديث " اهـ.

الباب المفتوح 3/381-382 .
Site Admin



Geregistreerd op: 09 Nov 2006
Berichten: 138

Profiel bekijkenStuur privébericht Reageren met citaat
Berichten van afgelopen:   
     Sincerehearts.nl Onderwerpen-index -> Verschillende onderwerpen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  


Er zullen inshaAllah met de tijd fatawa bijkomen.

Powered by phpBB
Changed -Jasidogdotcom template v.1.0.4- by Sazm

Sincere Hearts